Doelen bereiken? Probeer buitensporten.

Je weet dat sporten goed is voor je fysieke en mentale gezondheid, maar toch lukt het je niet om jezelf naar de sportschool te sleuren. Voor deze mensen bij wie motivatie om te bewegen soms ver te zoeken is, kan buitensporten de oplossing zijn. Onderzoek toont aan dat je na een sportsessie in de frisse lucht jezelf stukken beter voelt en dat zorgt er natuurlijk voor dat je sneller weer je sportschoenen aantrekt.

Als je een gezond en verantwoord leven wilt leiden, dan moet je wekelijks eens de bank afkomen en jezelf lekker een uur in het zweet werken. Alleen is niet iedereen een held in de sportschool en krijgt menig mens de bibbers als ze de termen ‘crossfit’, ‘gewichtheffen’ en hier komt de allerergste: ‘spinning’ horen. Gelukkig zijn er manieren waarmee je jezelf beter kunt aansporen om je sportschoenen aan te trekken. Zo heeft onderzoek aangetoond dat je van sporten in de frisse lucht een stuk gelukkiger wordt dan wanneer je jezelf volledig inspant in het lokale fitnesscentrum. Jij kunt ook een sportgod of -godin worden door eens een buitensport uit te proberen.

Buiten zijn is gezond

Je zult jezelf een stuk blijer voelen na een sportsessie in de buitenlucht dan wanneer je weer hetzelfde rondje door de sportschool maakt. Uit onderzoek van de Universiteit van Michigan* blijkt zelfs dat buiten bewegen depressies tegen gaat. Eenenzeventig procent van de ondervraagden (die allemaal net een traumatisch verlies hadden meegemaakt) voelden zich na een flinke groepswandeling in de natuur een stuk beter dan voorheen. Dit heeft te maken met de frisse lucht en de stimulerende omgeving. Verder zorgt de zon ook voor de nodige vitamine D, dat ons lichaam weer gebruikt om gelukshormonen mee aan te maken. Als je na iedere sportsessie met een blij gevoel weer thuis op de bank ploft, is de kans natuurlijk groter dat je snel weer je sportpakje aantrekt.

Help jezelf je doelen te bereiken

Toch is, als je alleen gaat sporten, zelfcoaching van groot belang. Het is makkelijk om excuses voor jezelf te bedenken waarom je niet naar buiten moet gaan, met ‘het regent’ en ‘het is te koud’ stipt op nummer 1 en 2. Met behulp van de persoonlijkheidsschets van Smipe krijg je meer inzicht in jezelf, dit kan jou helpen met het behalen van sportprestaties, zelfs als je in de eerste instantie niet van sporten houdt.

Wat doen?

Yoga, bootcamp en hardlopen zijn allemaal voorbeelden van work-outs die je zowel binnen als buiten kunt uitvoeren. Maar nu je toch de deur uitstapt, is het misschien wel leuk om een sport te doen die je niet tegenkomt in de sportschool. Wat dacht je van hiken, trail running of ouderwets fierljeppen? Nu hoef je niet meteen iedere week een stok in een sloot te prikken of heuvels op en af te rennen, je kunt deze sporten natuurlijk makkelijk afwisselen. Als je iedere keer iets anders uitprobeert, zal dat ook zeker positieve effecten hebben, je blijft je lichaam op deze manier iedere keer weer uitdagen. Zo verbrand je ook nog eens meer calorieën dan wanneer je altijd dezelfde oefeningen doet in het fitnesscentrum.

Nog meer voordelen

Ja, er zijn nog meer voordelen aan buiten sporten! Wist je bijvoorbeeld dat er in veel sportscholen allemaal bacteriën (zoals MRSA) en ziektekiemen rondzwerven? Daar heb je mooi geen last van in het bos. Verder ben je niet verbonden aan de openingstijden van een fitnesscentrum en heb je dus de ultieme vrijheid om te sporten wanneer je maar wilt. Daarnaast is sporten in de buitenlucht vaak ook nog eens een stuk goedkoper dan wanneer je een duur abonnement hebt bij de sportschool.

Lieve mensen die niet zo van sporten houden, maar wel graag iets aan lichaamsbeweging willen doen; jullie hebben nu dus écht geen smoesjes meer om niet jezelf eens in de zoveel tijd in het zweet te werken.

*Bron: http://www.sciencedaily.com/releases/2014/09/140923121413.htm

Vanja Vaneman is Engelse docente in Frans-Guyana en schrijft artikelen voor verschillende reisorganisaties en websites.

Leave a comment