Je kind als spiegel

Onze persoonlijkheid is een grillig fenomeen. In de Smipe persoonlijkheidsschets kun je lezen over je zelfbeeld, hoe je overkomt op anderen, waar je kansen liggen en hoe je je kwaliteiten het beste kunt benutten. Als je single bent of een relatie hebt, kan het fijn of confronterend zijn dit met je vrienden of je partner te bespreken. Zij maken je tijdens het drinken van een kop koffie bewust over hoe zij jou zien reageren op anderen of ingrijpende gebeurtenissen. Ben je bijvoorbeeld snel emotioneel als je baas je een reprimande geeft? Of sta je stevig als persoon en lukt het je dicht bij jezelf te blijven en hem of haar rustig van feedback te voorzien?

De invloed van onze vrienden of partners is niet te vergelijken met de impact die kinderen op ons hebben. Hun gedrag is speels en ontwapenend. Je dochter die een bloem voor je plukt wanneer je ziek bent of je een kusje komt geven, kan je vaak diep raken. In al de verschillende rollen die een mens kan hebben (partner, collega, tante of broer), is die van ouder er een met een grote verantwoordelijkheid. Daarom is het als opvoeder van belang een veilige haven te zijn zodat je kleuter kan opgroeien tot een gelukkige en stabiele persoonlijkheid. Maar, hoe doe je dit in de hectiek van het dagelijks leven en de wirwar van emoties en gedachten die we dagelijks als mens hebben?

Iedere ouder heeft zijn eigen unieke psyche die maakt dat hij vanuit gekwetstheid, kracht, gevoel of ratio reageert, bijvoorbeeld wanneer je kleine net een drukke weg wil oversteken. Het is dan niet altijd even gemakkelijk vanuit rust en vertrouwen te handelen, ondanks het beeld dat je over jezelf hebt. Wanneer je je bewust wordt hoe jouw unieke psyche in elkaar zit, kun je die steeds beter leiding geven waardoor het gemakkelijker voor jezelf wordt je balans te houden.

Ziet je kind jou regelmatig vechten tegen je verdriet of heb je er moeite mee wanneer je partner zijn kwetsbaarheden toont, dan kan je kind de boodschap krijgen dat hij niet verdrietig mag zijn. Hierdoor leert hij weg te gaan bij zijn eigen behoeften en niet naar zijn eigen gevoelens te luisteren. Dit kan hem onzeker maken of een laag zelfbeeld geven. Het is daarom het onderzoeken waard hoe je je voelt als je je kleuter gaat ophalen van de kinderopvang of bij vriendjes. Want, wanneer je je hier bewust van bent kun je het vertrouwen in jezelf managen waardoor je een veilige en aanwezige ouder blijft voor je kind.

Hoe klein en onschuldig je angstig voelen of onzeker zijn ook lijkt; kinderen zijn intuïtief ijzersterk. Zij voelen de stemming en de emoties van de unieke persoonlijkheden van hun ouders moeiteloos aan en zullen daar altijd op reageren. Als jij je niet veilig en vertrouwd voelt, voelt jouw peutertje dat ook niet. Het is aan jou hoe je daarmee omgaat! Succes!

 5 Tips voor bewust ouderschap!

1. Wees je bewust van wie je bent en waar je voor staat in dit leven. Focus!
2. Vraag jezelf af; ‘Hoe voel ik mij vandaag?’ ‘Wat heb ik nodig?’ ‘Krijg ik voldoende slaap?’
3. Probeer in jezelf te onderzoeken hoe je de angst of spanning in jezelf kunt verlagen voordat je met je gezin aan tafel gaat. Ga sporten of dansen zodat je een uitlaatklep voor jezelf creëert.
4. Haal een paar keer diep adem voordat je je kind ophaalt van school of van de opvang. Hoe meer bewuste aandacht je hebt voor je kind, hoe beter je in contact blijft en hoe gemakkelijker hij bijvoorbeeld zijn jasje pakt. Je zult merken dat het tegenovergestelde gebeurd wanneer jij nog met je hoofd bij die vergadering bent of bij je boodschappenlijstje.
5. Houd de leiding over jezelf. Jij bent jij en wees daar trots op! Krachtige vaders en moeders hebben krachtige kinderen. Geef sturing en structuur. En geniet!

Hesther Selbeck is systeemtherapeut en werkzaam als zelfstandige in eigen praktijk. Zij schreef eerder voor www.psychologisch.nu. Onlangs is een artikel over haar reis door Mongolië en het behandelprogramma voor jongeren dat zij ontwikkelde, verschenen in Keerpunt, vakblad voor psychosociale hulpverlening.

Leave a comment